Flot sejr til Lundtofte Badmintons ungdom

27. marts 2024 11:11 , af Rasmus Kristensen

Blot to år efter Lundtofte Badmintons tilbagevenden til de landsdækkende holdturneringer, kan klubbens U-15 spillere hæve den første pokal over hovederne. Holdet er gået ubesejret gennem sæsonen og kronede værket med en sejr på 4-2 over Køge, så de unge mennesker nu kan kalde sig Sjællandsmestre i B-rækken. Sidste sæsonudfordring for det sejrsvandte hold er DM-finalerne i april.

For blot tre år siden, havde Lundtofte Badmintonklub ingen hold repræsenteret i de danske turneringer. Klubben var blevet hårdt ramt af hallukning og efterfølgende Corona-restriktioner.
Alligevel besluttede klubben, der kan fejre 50 års jubilæum til næste år, at gøre et forsøg på at genetablere de mange aktiviteter. Særligt ungdomsafdelingen blev der satset på for sikre Lyngby lidt flere breddetilbud indenfor den traditionsrige ketchersport.

Lundtofte Badmintonklub tog grundigt fat med tilbud helt ned til 6-års alderen. Og her blot tre år senere, har klubben seks ungdomstræninger, én familietræning og en motionistaften per uge. Ydermere kan klubben prale af fire ungdomshold og et enkelt motionisthold i de danske turneringer. Og nu er klubbens U15-hold altså gået hele vejen til Sjællandsmesterskabet.

”Det har været et virkeligt spændende år, med nogle rigtige brandkampe. Alle vores ungdomshold har spilet flot, men U15-holdet her, er blevet stærkt sammentømret, og har lagt lidt ekstra ambition i indsatsen”, siger holdleder Kim Wassmann

Holdet består af spillere, der har fået hele deres badmintonopdragelse i Lundtofte, hvor flere har startet med lidt fjerbold i skole og ungdomsklub. De unge har ikke tabt en eneste holdkamp i sæsonen, men der har været tætte opgør i såvel efterårs- som forårssæson.

”Det vi i klubben er allermest stolte over, er dog hvordan de unge har repræsenteret fair play. Badminton er en gentleman (-and woman) sport, og vores unge har formået at opføre sig eksemplarisk i alle kampe på samtlige hold. Uanset hvor tæt pointene har ligget. Fra 6 til 18 år, har vores unge været spillere med høj integritet. Noget vi kan være meget stolte af i Lyngby”, siger Kim Wassmann

Sjællandsmestrene kan nu glæde sig til nogle ekstra spændende DM-finaler, der afvikles den 20. og 21. april på Fyn. Her tager hele holdet afsted med kammerater og holdledere for at sikre god opbakning. Og holdleder Kim Wassmann minder om, at der stadig er plads på trøjerne, hvis en lokal virksomhed skulle have lyst til at bakke op om spillernes DM.